Mikojan-Gurievič MiG-15 "Fagot"


Lietadlá Mig-15 boli prekvapením pre Západ v období kórejskej vojny (1950-1953), avšak strojom F-86 Sabre nakoniec podľahli. Strednoplošník mal samonosné krídko s uhlom šípu 35°. Veľké smerové plochy umožňovali skrátiť zadnú časť trupu (a tým i efektývnu dížku výtokovej dýzy motora) pri súčastnom zabezpečení vysokej účinnosti výškového kormidla. Prototyp s pznačením I-310 (s vývojovým označením lietadlo S) poháňal prúdový motor RD-45, ktorý predstavoval kópiu motora Rolls-Roice Nene. Prvý raz sa vzniesol do vzduchu v decembri 1947. Celkove bolo postavených okolo 5000 jednomiestnych a viac ako 1000 dvojmiestych cvičných lietadiel Mig-15 UTI. K hlavným verziám patrili: zdokonalená Mig-15 bis poháňaná motorom Klimov VK-1 s ťahom 26.49 kN; Mig-15 bisP vybavená palubným rádiolokátorom Izumrud; sprievodné stíhacie lietadlo Mig-15 bisS s prídavnými nádržami pod krídlom a prieskumná verzia Mig-15 bisR s dvomi leteckými kamerami.

Technické údaje: Mikojan Gurievič Mig-15 "Fagot", jednomiestne prepadové stíhacie lietadlo
Rozpätie: 10.08 m
Dĺžka: 10.04 m
Pohon: prúdový motor RD-45F so statickým ťahom 22.27 kN
Výzbroj: kanón kalibru 37 mm s dva kanóny kalibru 23 mm
Max. vzletová hmotnosť: 4806 kg
Max. rýchlosť: 1030 km/h vo výške 3000 m
Dolet: 1420 km