Napríklad: | int sirka, vyska; double x; |
Meno premennej musí začínať písmenom, ale nie je ináč obmedzené, t.j. môže byť ľubovoľne dlhé.
V názvoch premenných, metód, tried Java rozlišuje malé a veľké písmená.
Priradiť hodnotu premennej možno ešte v deklarácii:
Napríklad: | int vek = 18; String meno="Jano"; Font f=new Font("TimesRoman", FontBOLD, 20); |
Primitívne dátové typy Javy
Java, podobne ako Pascal, je silne typový jazyk, teda každá použitá premenná musí mať deklarovaný typ.
Prehľad typov Javy:
Názov typu | Veľkosť | Rozsah
|
---|
Celočíselné typy:
long | 8 B | od -9 223 372 036 854 775 808 po 9223 372 036 854 775 807
| int | 4 B | od -2 147 483 648 do 2 147 483 647
| short | 2 B | od -32 768 do 32 767
| byte | 1 B | od -128 do 127
| Typy s desatinnou časťou:
double | 8 B | +/-1.797 693 134 862 315 70 E+308 (15 číslic)
| float | 4 B | +/-3.402 823 47 E+38 (7 číslic)
| Alfanumerické typy :
char | 2 B | 65 536 rôznych znakov
| Typy pre logické testovanie :
boolean | 1 B | true / false
| | | | |
Matematické operácie v Jave
Operátor | Funkcia
|
---|
+ | sčítanie
|
- | odčítanie
|
* | násobenie
|
/ | delenie
|
% | zvyšok po delení
|
Pri použití matematických operátorov Java odovzdá výsledok v type, ktorý je dosť veľký.
Výnimka je operátor delenia, ktorý pri počítaní s číslami typu int dáva výsledok tiež typuint.
Operátory priradenia
Tieto operátory kombinujú aritmetickú operáciu s priradením. Niektoré z nich sú:
Operátor | Príklad | Význam operátora
|
---|
+= | x+=y | x=x+y
|
-= | x-=y | x=x-y
|
/= | x/=y | x=x/y
|
*= | x*=y | x=x*y
|
%/ | x%/y | zvyšok po celočíselnom delení x=x%y
|
^= | x^=y | bitové XOR x=x^y
|
&= | x&=y | bitové AND x=x&y
|
|= | x|=y | bitové OR x=x|y
|
Bitové logické operácie prevádzajú príslušnú operáciu na prislúchajúcich si bitoch čísel:
XOR | prehľad | príklad |
---|
A | B | A XOR B
|
---|
1 | 1 | 0
| 1 | 0 | 1
| 0 | 1 | 1
| 0 | 0 | 0
| | x = 00010101 y = 00011000 x^y=00001101 |
|
OR | prehľad | príklad |
---|
| x = 00011101 y = 00010000 x|y=00011101 |
|
Príkaz if-else
Príkaz má tvar: |
if ( podmienka )
{
//blok príkazov 1
}
else
{
//blok príkazov 2
}
|
| Napríklad: | if ( rychlost>120 )
{
System.out.println("Zniz rychlost jazdy /n");
}
else
{
System.out.println("Tvoja rychlost je prijatelna /n");
}
|
Ak podmienka typu boolean je splnená, potom sa vykoná blok príkazov 1,(vypíše sa: Zníž rýchlosť jazdy), ak podmienka nie je splnená, vykoná sa blok príkazov za slovom else (vypíše sa :Tvoja rýchlosť je prijateľná).
Pre testovanie rovnosti sa používa znamienko ==.
Ostatné relačné operátory sú totožné s operátormi v Pascale.
Podmienka môže byť zložená z viacerých výrazov typu boolean.
Logická operácia | Operátor | Príklad
|
---|
AND | && | if ((masPsa== true)&&( dalmatinec== true))
|
OR | || | if ((masPsa== true) || (masMacku==true))
|
NOT | ! | IF (! masPsa)
|
Cykluswhile
Tvar príkazu :
| while (podmienka)
{
//príkazy, ktoré sa majú opakovať
}
|
| Príklad, ktorý vypisuje úbytok premennej index : | while (index = 5)
{
System.out.println("Hodnota indexu je :" + index - -);
}
|
Príkazy vo vnútri cyklu sa opakujú pokiaľ podmienka platí. Ak podmienka prestane platiť, vykonávajú sa príkazy za príkazom cyklu.
Podmienka musí byť boolovský výraz!
Príkaz System.out.println("Hodnota indexu je :" + index - -); zobrazuje reťazenie reťazcov- "Hodnota indexu je :"
- index - - ,kde
index - - je priradienie: index = index - 1
Tento príklad zobrazí nasledujúci výstup:
| Hodnota indexu je : 5
Hodnota indexu je : 4
Hodnota indexu je : 3
Hodnota indexu je : 2
Hodnota indexu je : 1
|
Cyklus for
Tvar príkazu :
| for ( počiatočnéHodnoty; podmienka; prírastky )
{
//príkazy, ktoré sa majú opakovať
}
|
|
V časti počiatočnéHodnoty sa priraďuje riadiacej premennej počiatočná hodnota.
V časti podmienka sa testuje hodnota riadiacej premennej, aby sa zistilo, či cyklus už vykonal požadovaný počet opakovaní.
V časti prírastky sa pripočíta pri každom zopakovaní cyklu k riadiacej premennej zadaný prírastok.
Napríklad :
| for ( pocitadlo = 1; pocitadlo<=10; pocitadlo++ )
{
System.out.println("počet opakovaní:" + pocitadlo)
}
|
|
Zvláštnosti príkazu for
Premenné sa môžu deklarovať vo vnútri zložených zátvoriek pre príkaz for. Tieto premenné sú ale platné len pre tento cyklus.
for ( int pocitadlo = 0; pocitadlo < 100; pocitadlo++)
{ //prikazy cyklu }
|
Cyklus for sa dá prerušiť vložením príkazu break.Program potom pokračuje prvým príkazom, ktorý za cyklom for nasleduje.
for ( int p=1; p < 10; p++)
{ if ( p = 4 )
break;
}
|
Príkaz switch
Ak premenná nadobúda niekoľko možných hodnôt, tak miesto ich testovania pomocou podmienky if sa použije prepínač switch.
Tvar príkazu:
| switch (riadiaca premenna)
{
case h1: prikaz1;
case h2: prikaz2;
case h3: prikaz3;
case h4: prikaz4;
case h5: prikaz5;
}
|
| Napríklad:
| switch (hodnotenie)
{
case 1: System.out.println "vyborny \n";
case 2: System.out.println "chvalitebny \n";
case 3: System.out.println "dobry \n";
case 4: System.out.println "dostatocny \n";
case 5: System.out.println "nedostatocny \n";
}
|
|
Riadiaca premenná musí byť typu byte, char, short, int, long.
Ak je riadiaca premenná typu char, potom znak, s ktorým sa má testovať musí byť v apostrofoch.
switch (farba)
{
case ' r ': System.out.println "farba cervena \n";
case ' b ': System.out.println "farba modra \n";
case ' l ': System.out.println "farba cierna\n";
case ' w ': System.out.println "farba biela \n";
case ' g ': System.out.println "farba zelena \n";
case ' y ': System.out.println "farba zlta \n";
}
|